„Rysie pazury” – powrót na północ – kolejna część kultowego „Millenium”

UDOSTĘPNIJ

Bestsellerowa seria „Millennium”, zapoczątkowana przez nieodżałowanego Stiega Larssona, stanowi kamień milowy w historii współczesnego kryminału. Premiera książki „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet”, pierwszej części cyklu, była iskrą, która rozpaliła ogólnoświatową modę na skandynawskie kryminały – mroczne, opatrzone społecznymi komentarzami, opowiadające o ludzkich demonach i cywilizacyjnych zbrodniach. Po sukcesie książek Larssona i kontynuacjach autorstwa Davida Lagercrantza, stery nad serią przejęła Karin Smirnoff. „Rysie pazury” to ósmy tom cyklu i drugi, w którym autorka prowadzi losy nieustraszonej hakerki Lisbeth Salander i dziennikarza śledczego Mikaela Blomkvista.

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Czarna Owca.

„Rysie pazury” – najnowsza część przygód Salander oraz Blomkvista

Dwie dekady temu, w surowej i mrocznej Szwecji, narodziła się legenda, która na zawsze zmieniła oblicze kryminału. Lisbeth Salander i Mikael Blomkvist – hakerka o postrzępionej duszy i nieugięty dziennikarz śledczy – stali się ikonami popkultury, a trylogia „Millennium” Stiega Larssona zdefiniowała skandynawski noir. Z okazji 20. rocznicy wydania pierwszego tomu, do księgarń trafia ósma część serii – „Rysie pazury”, tym razem spod pióra Karin Smirnoff.

Smirnoff to szwedzka pisarka i dziennikarka. Debiutowała w 2018 roku powieścią „Pojechałam do brata na południe”. To pierwszy tom sagi, który podobnie jak dwa kolejne, zyskał status bestsellera w Szwecji. Pod koniec 2021 powierzono jej napisanie trzech kolejnych tomów serii „Millennium”. „Rysie pazury”, książka, która w Polsce ukazała się za sprawą Wydawnictwo Czarna Owca, to już w sumie ósma część przygód Lisbet Salander i Mikaela Blomkvista.

Surowy krajobraz nowej północy

Smirnoff zabiera nas na mroźną północ Szwecji, do miasteczka Gasskas. Zmiana scenerii, z zatłoczonego Sztokholmu na nieco inny, surowy krajobraz, jest jednym z najciekawszych aspektów książki. Przeniesienie większości akcji na północ, do gminy Gasskas w szwedzkiej Norrlandii, prowokuje bowiem kolejne pytanie związane z naturą człowieka. Mikael Blomkvist, który niedawno przeprowadził się na północ, aby być bliżej rodziny, wplątuje się w niebez­pieczną grę.

Zabójstwo dziennikarki i walka o wolność

Pewnej wiosennej nocy mieszkańców szwedzkiego Gasskas budzi potężna eksplozja. Wkrótce potem zostaje znaleziony zamordowany dziennikarz. W tym czasie Lisbeth Salander znów staje się celem. Jej lojalny sojusznik Plague znika bez śladu, a Svala, jej bratanica, znajduje się w śmiertelnym niebezpieczeństwie. Ktoś zna sposób, by zwabić Lisbeth – i ją unieszkodliwić. Istotnym elementem zbrodniczej układanki jest także postać Svali Hirak, bratanicy Lisbeth Salander, córki znanego nam z książek Larssona nieżyjącego już Ronalda Niedermanna.

Bezkompromisowy kapitalizm – społeczna wymowa

Północne rejony Szwecji stają się areną starcia między dziką, nietkniętą naturą a rabunkową ekspansją przemysłu wydobywczego. Autorka bezlitośnie obnaża mechanizmy bezdusznego kapitalizmu i mrocznych interesów, w których lokalni politycy i globalne elity gotowe są poświęcić wszystko dla zysku. W centrum konfliktu znajduje się cenny kobalt i związany z nim brudny biznes. Poprzez motyw zamordowanego dziennikarza i eksplozji, która budzi mieszkańców, Smirnoff mierzy się z problemami korupcji, chciwości oraz ignorowania kwestii ekologicznych i praw rdzennej ludności. Kontynuuje tym samym tradycję „Millennium” – demaskowania patologii ukrytych pod fasadą uporządkowanego społeczeństwa.

Emocjonalne Napięcie: Powiązania i Ochrona Nowego Pokolenia

Chociaż tło społeczne jest istotne, to emocjonalne napięcie budowane jest wokół relacji i zagrożeń dla bliskich bohaterów. Oprócz znanej już Lisbeth i Mikaela, na pierwszy plan wysuwa się Svala Hirak, bratanica Lisbeth, którą czytelnicy poznali w poprzednim tomie. Trzynastolatka jest nie tylko inteligentna i odziedziczyła po ciotce niezwykłe umiejętności, ale także mierzy się z dziedzictwem zbrodni i listą osób odpowiedzialnych za śmierć jej matki.

Lisbeth Salander, dotychczas samotna wojowniczka, zostaje zmuszona do konfrontacji z rolą opiekunki. Choć na początku jest to dla niej trudne, więź z Svalą wydobywa z niej nową, bardziej ludzką wrażliwość. Jest to fascynująca ewolucja jej portretu psychologicznego, gdzie Svala staje się tym, co trzeba chronić, co wzmacnia poczucie lojalności i współczucia. Jednocześnie Mikael Blomkvist przeżywa kryzys zawodowy i osobisty, związany z upadkiem papierowego wydania magazynu Millennium i przeprowadzką na północ. Jego powrót do korzeni dziennikarstwa śledczego jest powolny, bolesny, ale motywowany sprawą morderstwa i bliskością rodziny. Walka o Svalę i jej tajemnicę stanowi rdzeń fabularnego napięcia, a stawką jest nie tylko życie dziewczynki, ale także przyszłość – czy nowe pokolenie zostanie uwięzione w sieci mrocznej przeszłości i współczesnej chciwości, czy uda się je ocalić.

„Rysie pazury” – społeczna i fizyczna przemoc

Nie da się ukryć, że Smirnoff kapitalnie potrafi w gatunkową fabułę wpleść współczesne problemy społeczne – od walki o ekologię, przez potęgę wielkich korporacji, po przemoc na tle płciowym. Oto elementy, które stanowią mroczne tło, z którego wyłaniają się zbrodnie, łącząc stary świat Larssona z nowym, brutalnym porządkiem. Autorka, znana ze zmysłowego i brutalnego stylu, zdaje się przesuwać akcenty, ale duch walki z systemowym złem pozostaje.

„Rysie pazury” to ósmy tom cyklu i drugi, w którym autorka prowadzi losy nieustraszonej hakerki Lisbeth Salander i dziennikarza śledczego Mikaela Blomkvista. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Czarna Owca.

spot_img
0FaniLubię
0ObserwującyObserwuj
0ObserwującyObserwuj
- Advertisement -spot_img